Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...

Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...
Jumpa lagi...

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%
Klik pada gambar. Belian melalui 'online' untuk diskaun hebat. sehingga 4 september 2011

Ulasan Buku, Klik pada tajuk BERITA HARIAN

Facebook : Nama penuh saya. Noor Arbaiah Ismail (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je)
Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian.
Rahsia DC : klik pada tajuk Rahsia dalam DC.
Petikan : Bab 1 lihat Bab 1:Lukhman Hakim.. (keseluruhan)
Bab-bab lain, petikan bab 2, 3....

Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 Bintang:)***** Harga diskaun - 35% @karnaDya online sales. (hanya RM 12.35) SEKARANG!!


























Followers

Link kepada Info saya

Link kepada Info saya
Klik pada imej

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..
Sila klik @ gambar

Novel ketiga -Jun 2011

Novel ketiga -Jun 2011
Purnama Merindu

Gambar lokasi dalam novel.. Petikan Bab dari DC

Sila ke Facebook saya.. Lihat album : NOVEL DIMENSI CINTA-LOKASI CINTA...TQ Petikan keseluruhan Bab 1: lihat Bab Lukhman Hakim.. terdapat juga petikan bab2 lain, sila lihat petikan bab 2, 3...

DC boleh dibeli dari... dapatkan 35% diskaun melalui pesanan online KarnaDya.. RM 13.35

KARNADYA - ONLINE SALES, diskaun 20-35%

POPULAR BOOKSTORE

KUNIKURIYA,KLCC

MPH BOOKSTORE

Kedai Buku Muslim dan Minerva (jalan Tunku Abdul Rahman) diskaun 20%

BROWN BLACK BLUES,Sri Hartamas.

BARKAT STORE,Berdekatan Kamdar,Langkawi.


Popular Posts

Komentar

Grab This Widget

Monday, December 21, 2009

Membeli belah di Harrods

Petikan bab 2,Haroods,London.. ketika Zaid dan Elle membeli belah di Harrods.. m/s 89-94

“Pagi Zaid!”
“Pagi.”Kujemput dia masuk. Aku biarkan dia di ruang tamu sementara aku membersihkan diri dan bersiap. Kusarungkan sehelai jeans Levis yang baru kubeli semalam dan sehelai kemeja camel berwarna coklat muda.
Apabila aku keluar menuju ke ruang tamu,kulihat dia sudah menghidangkan sarapan pagi kami. The most bored English breakfast,roti bakar,telur hancur dan sosej tersedia di meja kopi.
“ Maaf tak de nasi lemak atau roti canai,”sambil dia tertawa.
Kesian dia. Entah berapa lama tidak pulang ke Malaysia. Di sini makanan yang sama mahal harganya.Lagipun,mana pernah nasi lemak dan roti canai di London sama dengan di Malaysia. Jauh panggang daripada api.
Lama juga tidak menikmati keenakan makan pagi dengan makanan Inggeris yang sedap. Kuajak dia ke Harrods yang terletak di Brumpston Road, Knightbridge,London. Cepat-cepat kami meninggalkan apartmen dengan menuju ke Harrods.
“You tahu tak, Harrods sudah mencapai usia lebih 150 tahun.”
“Really... Harrods is more than 150 years. Wow”. Menakjubkan.
Elle senyum sahaja dengan kenyataanku. Aku masih ingat tentang kami. Kami kerap juga datang ke Harrods ini ketika kami masih menjadi pelajar di universiti,tidak banyak benda yang dibeli. Kalau ada pun yang dibeli pada masa itu hanyalah sebatang pen murah bertulis Harrods.
Aku memandang kepada brosur di tangan. Diceritakan dengan terperinci mengenai sejarah Harrods.Harrods merupakan gedung beli-belah yang amat terkenal di London. Malah gedung ini merupakan satu kemestian untuk membeli belah bagi rakyat Malaysia. Aku ingat kata ibu Eda,kalau dapat beg kertas Harrods pun jadilah.
Gedung yang sudah beroperasi lebih 150 tahun ini merupakan antara gedung beli-belah yang terkenal di United Kingdom,apatah lagi apabila anak tuan punya gedung ini, Dodi al-Fayed pernah dikaitkan dengan Diana,bekas isteri raja England, Charles.
Harrods dibuka pada asalnya oleh Henry Charles Harrods dengan sebuah kedai runcit pada permulaannya. Memandangkan dengan servis perkhidmatannya yang baik, harga jualannya yang murah dan kualiti barangan yang baik,perniagaan barangan runcitnya meningkat maju. Sekarang ini Harrods maju dengan tujuh tingkat bangunan seluas 35 000 kaki didarab 3250 kaki.
Bangunan Harrods menyediakan lebih 60 ruangan kedai untuk fesyen, perfume,make up dan sebagainya. Harodds dibuka setiap hari antara jam 10-6 petang dan Rabu sehingga Jumaat sehigga 7.00 malam.
“Okay, you nak beli apa sebenarnya?”
“Untuk keluarga I,mama,ibu”
“Anak buah, ”jawabku menerangkan padanya.
“Anak buah?”Mimik mukanya menggambarkan dia kehairanan benar dengan penyataanku. Ingat lagi dia rupanya dengan latar belakangku.
“Anak saudara kawan I.”
“Ohh,apa nama dia ya..?”Soalannya agak memeranjatkan aku. Dia kenalkah dengan Lukhman?
“Man..?”
“Lukhman,”aku membetulkan namanya. Baru aku ingat,pernah sekali Lukhman datang ke London pada tahun akhir kami di sini. Dia sudah bertemu dengan Elle.
Elle mengheret aku ke kedai perfume yang menyediakan pelbagai jenama. Bukan sahaja Elle sebagai wanita,aku yang lelaki pun terpesona dengan jualan yang pelbagai.
Mataku memandang-mandang kepada tawaran menarik yang disediakan. YSL minituare Franrances hanya 25 pound. Anais-anais pula dengan hanya 20 pound. Kalau pun didarab dengan nilai Malaysia,harganya masih jauh lebih murah. Aku berminat dengan sejenis perfume baru berjenama Laliqoe Tendre Kiss Gift Set, hanya 35 pound.
Dengan harga semurah ini,pelanggan akan mendapat sebotol perfume 100 ml, cream perfume dan sebuah handbag berwarna ungu yang cantik. Beg berukuran 25 cm tinggi dan 15cm lebar,cantik kalau digayakan bersama baju musim summer yang rata-ratanya dilatari dengan lukisan berbunga indah.
Mata terpandang pula dengan set Cacharel Amot Set, juga menyediakan set hadiah yang sama. Minyak wangiannya 100ml,krim sapuan dan sebuah handbag summer yang cantik. Berlatarkan warna cream,dengan lukisan carnation berwarna orange yang cantik. Di hadapan lorong pula,kelihatan wangian Elizabeth Arden Green Tea. Dengan set yang sama, handbag ala dinner berwarna ungu berkilat,berbentuk bulat dan bertangan emas, wangian Green Tea dan cream. Dengan harga 20 pound,tawaran ini kukira amat menarik. Rambang mata juga kukira dengan tawaran-tawaran yang pelbagai ini.
Kuambil minyak wangi jenama Lalique Tendre,hadiah ini untuk Amirah. Untuk Suraya,aku kira dia tentu sukakan wangian berbau bungaan,Haruman Green Tea paling sesuai untuknya. Untuk Elle yang menemani aku membeli belah,mungkin Cacharel Amor Set sesuai untuknya. Beg summer sesuai untuk kegunaan Elle,bergaya di tengah bandar London,sambil tersenyum sendirian. Kucapai satu set lagi Cacharel Amor Set, untuk Suraya. Sebagai persediaan hadiah harijadinya.Lagi pun,aku tidak pernah hadiahkan dia apa-apa pun sebelum ini.
Mencari barangan lelaki tidaklah sesukar mana. Aku belikan Adam sehelai kemeja jenama Harrods. Untuk Lukhman,dua helai kemeja jenama Bulgari dan Charvet melengkapkan dengan dua helai jeans yang telah aku beli kelmarin. Dua botol minyak wangi jenama Ralph Lauren untukku. Untuk sekecil Faiq Hilman,aku belikan Charles Bear. Bagi melengkapkan bingkisanku,aku belikan enam kotak hadiah jenama Harrods bersaiz besar. Satu untuk Suraya,ibu Eda,Lukhman,Amirah dan Adam. Satu lagi untuk simpananku sendiri,sebagai kenanganku. Satu lagi kotak untuk mama. Harga yang berpatutan aku kira,hanya tiga pound setiap satu.
Barangkali aku perlu ke Greenwich Market lagi,terlupa untuk membeli cenderamata untuk Kak Az. Pinggan lukisan berlatarkan London barangkali sesuai untuk dia. Aku perlu juga dapatkan tangkai kunci,beberapa helai t-shirt sebagai cenderahati kepada rakan-rakan. Tiba-tiba teringat kepada Mr Edward,apa agaknya yang sesuai untuknya selain tangkai kunci dan coklat buatan England sendiri.
“ Elle,apa nak I beli untuk bos I.Tie ke,kemeja?”
“Hmm, tie will do.”
Terpaksa kami berpatah balik ke Tie shop yang beradan di tingkat dua bangunan Harrods. Elle yang memilih dua helai tie berjenama Stefane Ricci dan Ducckhamp. I Guess I have got to trust this lady this time.Aku berkata-kata di dalam hati. Kubeli kotak kecil hadiah jenama Harrods bagi melengkapkan gaya.
Tidak pula aku duga seronok juga membeli belah dengan wanita. Aku dan Elle pernah lakukan segala seperti yang berlaku pada hari ini. Tapi maklumlah,kehidupan sebagai penuntut,banyak perkara yang terpaksa dilihat sahaja. Aku tidak akan dapat membeli belah seperti yang aku lakukan hari ini. Betul-betul window shopping.
“Are you hungry? Thirsty? Let’s take a bit Elle”
“Okay.” Dia mengiyakan sahaja.
Kami singgah makan di sebuah kedai Pakistan. Sedap rasanya makan kebab dan minuman jus oren. Memperoleh makanan halal di Harrods ini sebenarnya tidak sukar. Ramai penjual dari Asia Barat yang menjual makanan di sini. Kalau sudah lama tidak merasa daging di London,di sinilah kita akan dapat makan makanan halal tanpa perlu ragu-ragu lagi.


** Apakah kenangan di Harrods akan mengheret perasaan Zaid kepada Elle?atau sekadar satu memori biasa?

No comments: