Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...

Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...
Jumpa lagi...

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%
Klik pada gambar. Belian melalui 'online' untuk diskaun hebat. sehingga 4 september 2011

Ulasan Buku, Klik pada tajuk BERITA HARIAN

Facebook : Nama penuh saya. Noor Arbaiah Ismail (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je)
Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian.
Rahsia DC : klik pada tajuk Rahsia dalam DC.
Petikan : Bab 1 lihat Bab 1:Lukhman Hakim.. (keseluruhan)
Bab-bab lain, petikan bab 2, 3....

Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 Bintang:)***** Harga diskaun - 35% @karnaDya online sales. (hanya RM 12.35) SEKARANG!!


























Followers

Link kepada Info saya

Link kepada Info saya
Klik pada imej

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..
Sila klik @ gambar

Novel ketiga -Jun 2011

Novel ketiga -Jun 2011
Purnama Merindu

Gambar lokasi dalam novel.. Petikan Bab dari DC

Sila ke Facebook saya.. Lihat album : NOVEL DIMENSI CINTA-LOKASI CINTA...TQ Petikan keseluruhan Bab 1: lihat Bab Lukhman Hakim.. terdapat juga petikan bab2 lain, sila lihat petikan bab 2, 3...

DC boleh dibeli dari... dapatkan 35% diskaun melalui pesanan online KarnaDya.. RM 13.35

KARNADYA - ONLINE SALES, diskaun 20-35%

POPULAR BOOKSTORE

KUNIKURIYA,KLCC

MPH BOOKSTORE

Kedai Buku Muslim dan Minerva (jalan Tunku Abdul Rahman) diskaun 20%

BROWN BLACK BLUES,Sri Hartamas.

BARKAT STORE,Berdekatan Kamdar,Langkawi.


Popular Posts

Komentar

Grab This Widget

Wednesday, December 9, 2009

Memori di UKM,petikan UKM





Tidakberapa lama dulu,apabila kawan saya Masita bersms kan saya,katanya,"membaca tentang UKM membuatkan saya mengimbau kenangan lama..." dan saya pun membalas balik,"Iyalah Mas, too much to forget."

UKM bukan sahaja tempat kami belajar,yang lebih penting belajar menjadi dewasa,belajar mengenal manusia,kawan dan lawan,belajar menjadi berani menghadapi kehidupan,helping each other (sebab kita tak ada orang lain untuk membantu termasuk keluarga)jatuh cinta (dan cerita novel itu bukan cerita saya.. ha ha, dan walaupun 'cinta' saya tidak menjadi beberapa tahun selepas graduate)... Saya selalu mengingati UKM sebagai tempat paling indah dalam hidup saya. Empat tahun di sana adalah seumpama tahun 'emas' saya... Banyak yang dikutip yang membentuk diri saya sekarang. Sekalung budi buat semua pengajar di sana. Saya mungkin tidak akan menjadi penulis hariini jika tidak pernah ke sana dulu!

Enjoy sedikit,petikan di Minggu Orientasi UKM, saya sememangnya menjadi OC (Orientation Comitee) atau disebut juga AJKO (Ahli Jawatankuasa Orientasi)..yang bertugas (dua tahun tahun 3 dan 4)bagi mengenalkan freshie (tahun 1) kepada persekitaran,daftar kursus etc... Yang senior lelaki pada masa inilah bertugas mengurat freshie...

Mukasurat 139-142...

Anehnya mata pun tidak terasa sarat. Apabila menyebut nama Taufik tadi, tiba-tiba sahaja ingatan melayah pulang jauh ke kawasan Bangi. Masih sendat kenangan manis aku di sana. Masih pekat memori di antara aku dan dia nun jauh di sana. Dectar menjadi saksi pertemuan kami pada masa itu. Pelajar jurusan Fizik Gunaan itu memang bijak berkata-kata. Kali pertama bersua, terpana dek kepandaiannya mengatur kata. Maklumlah tokoh bakal politikus kampus, tentulah bijaksana berbicara.
Situasi di kaki lima dectar atau lebih dikenali sebagai foyer, mahasiswa-mahasiswi baharu sibuk dengan program di dalam dewan. Kami di foyer sibuk melakonkan drama sebabak. Masih terimbau-imbau dialognya, mana kan bisa aku lupakan.
“You ni, Nur Suraya Abdullah, pelajar tahun dua, Mass Comm. Tinggal di Kamsis Ungku Omar?”
Soalannya berbau berat, seolah-olah aku ini dalam masalah besar.
“Ya, kenapa?”gugup sekali jawapanku.
Entah kesalahan apalah pula yang aku telah lakukan dalam menjalankan perananku sebagai OC. Setahu aku, aku telah melaksanakan segala arahan ketuaku, tugasanku merangkap di bawah pengawalan Media dan Komunikasi.
“Saya ada pesanan untuk anda.”
Pernyataan kedua lagi memerangkap hati. Perasaan risau dan bimbang mula terasa. Pesanan siapa pula yang dibawa mamat seorang ini. Sudahlah dia tidak mengenalkan dirinya malah siap datang bawa pesanan lagi!
“Kurangkan gula dalam senyuman anda. Nanti semua orang kat sini kena kencing manis.”

Kata-katanya disambut ketawa dua tiga orang senior di belakangku. Agaknya semuanya sepakat untuk mengenakan aku. Yang aku sedar pada masa itu, wajahku merona kemerahan. Gila betul mamat sorang ni, berani dia main-mainkan aku. Aku tiada terkata. Semua perkataan bagaikan tertelan semula di kerongkong. Rasa mahu marah pun hilang, maklumlah apabila dipuji menggunung, rasa lupa untuk turun ke bumi semula. Rasa geram tersembunyi di sebalik rasa malu akibat dipuji.
“Maaf bergurau tadi. Bahagian pertama, pasal pesanan tadi tu memang main-main. Jangan terasa hati pulak, ya. Tetapi yang kedua tu memang betul. Senyuman you memang terlalu manis,” katanya, disambung dengan kata-kata berani.
Kawan-kawannya yang berada bersama terus bertepuk tangan. Nakal betul mamat ini. Yang tidak adilnya, mereka berlima seolah-olah mengepung aku sedangkan aku keseorangan berdiri di situ. Tiada kata-kata yang dapat diucap.Terasa bagaikan bisu. Kelu. Dalam hati bermohon agar ada yang datang bagi menyelamatkan aku daripada situasi kalut itu.
“Hi Fiq, tak ada kerja ya, mengganggu adik saya ni?”
Kedengaran satu suara entah datang dari sudut mana. Apabila melihat sekeliling, kulihat, Kak Haslina datang daripada arah belakang. Leganya melihat senior yang aku kenali.
“Tak ganggu dia pun, menyakat saja,” balas seorang daripada mereka.
Semasa itu bencinya rasa kepada mamat seorang ini. Manalah ada perempuan yang suka disakat geng Adam. Di Utara Semenanjung, perangai semacam ini disebut sebagai merenyam a.k.a gatal. Jadi, selamatlah aku dengan kehadiran Kak Haslina. Rupa-rupanya dia masih mencari aku. Sebenarnya, aku tidaklah marah dengan kelakuan mereka sebelum ini. Lelaki, adatlah kalau mengganggu perempuan. Yang tidak normalnya kalau mereka mengganggu lelaki lain. Gay! Homoseksual!

Petang itu, ketika aku ke mesin meps, terserempak lagi dengan Taufik di depan koperasi UKM. Bagai dijanji-janji kerana suasana persekitaran agak sunyi. Maklumlah orientasi biasanya bermula selama dua minggu sebelum pengajian asas bermula. Siswa-siswi senior belum lagi dibenarkan memasuki kawasan UKM. Hanya pelajar-pelajar baharu beserta OC sahaja yang dibenarkan berada dalam kawasan kampus.
“Nur, maaf sebab usik tadi, ya.”

Bicara awalnya memang menyejukkan jiwa. Bagaikan air yang menyiram nyalaan di hati. Hati yang rasa terbakar akibat perkataan pagi tadi pun sukar untuk menyala semula. Orang yang sudah menghulurkan kata kemaafan sepatutnya dimaafkan sahaja. Aku sebaliknya hanya berdiam diri sahaja. Bukan berniat untuk berlagak tetapi kehilangan kata-kata.

Aku sebenarnya tidak suka sangat dipanggil Nur walaupun namaku berpangkal Nur Suraya. Semua kawan-kawan memanggilku dengan panggilan manja, Su atau Suraya. Panggilan Nur bunyinya macam ganjil sedikit.
“Saya Taufik Abu Bakar, pelajar tahun dua jurusan Fizik dan Gunaan. Tinggal di Kamsis Rahim Kajai, nombor kad pengenalan...”
Aku cepat-cepat mengangkat sebelah tangan menandakan ‘cukup’. Dia tersengih-sengih sahaja. Nakal betul rupanya senior aku ini.
“Pertama, jangan panggil saya Nur. Panggil Suraya atau Su. Kedua, saya perlu balik sekarang,” kataku, tegas.
Seram juga berada berdua-duaan di Bangunan Sukanika. Sudahlah tiada manusia lain di kala ini.
“Ok. I hantar Nur ke kamsis.”

Itulah permulaannya perkenalan kami. Aku pasti, pertemuan pertama itu tidak membibitkan perasaan cinta. Berkasih pun belum lagi. Kami berkenalan seperti orang lain. Selepas lebih 180 hari dengan sikap mesra dan ramahnya memang membuatkan aku senang berada hampir dengannya. Dia tidak lokek memberi idea bernas, pandangan malah senang membantuku apabila aku memerlukan bantuan dan perkhidmatan. Kalau aku perlukan bantuan fotostat pun, motor kapcainya sedia berkhidmat pada bila-bila masa pun.


Apa terjadi terhadap Taufik dan Suraya, kenalah beli dan baca sendiri.

No comments: