Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...

Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...
Jumpa lagi...

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%
Klik pada gambar. Belian melalui 'online' untuk diskaun hebat. sehingga 4 september 2011

Ulasan Buku, Klik pada tajuk BERITA HARIAN

Facebook : Nama penuh saya. Noor Arbaiah Ismail (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je)
Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian.
Rahsia DC : klik pada tajuk Rahsia dalam DC.
Petikan : Bab 1 lihat Bab 1:Lukhman Hakim.. (keseluruhan)
Bab-bab lain, petikan bab 2, 3....

Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 Bintang:)***** Harga diskaun - 35% @karnaDya online sales. (hanya RM 12.35) SEKARANG!!


























Followers

Link kepada Info saya

Link kepada Info saya
Klik pada imej

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..
Sila klik @ gambar

Novel ketiga -Jun 2011

Novel ketiga -Jun 2011
Purnama Merindu

Gambar lokasi dalam novel.. Petikan Bab dari DC

Sila ke Facebook saya.. Lihat album : NOVEL DIMENSI CINTA-LOKASI CINTA...TQ Petikan keseluruhan Bab 1: lihat Bab Lukhman Hakim.. terdapat juga petikan bab2 lain, sila lihat petikan bab 2, 3...

DC boleh dibeli dari... dapatkan 35% diskaun melalui pesanan online KarnaDya.. RM 13.35

KARNADYA - ONLINE SALES, diskaun 20-35%

POPULAR BOOKSTORE

KUNIKURIYA,KLCC

MPH BOOKSTORE

Kedai Buku Muslim dan Minerva (jalan Tunku Abdul Rahman) diskaun 20%

BROWN BLACK BLUES,Sri Hartamas.

BARKAT STORE,Berdekatan Kamdar,Langkawi.


Popular Posts

Komentar

Grab This Widget

Sunday, October 24, 2010

Knowledge Novel (k-Novel)

Bagi cikgu sejarah seperti saya,guru pengajian am, guru moral, sivik atau mana-mana individu yang memahami Konsep Wawasan 2020, atau Dasar negara yang cuba melahirkan Masyarakat yang berilmu, pasti sudah biasa dengan makna huruf 'k' di pangkal perkataan seperti k-ekonomi dan k-masyarakat. K di sini merujuk kepada knowledge ekonomi, atau knowledge masyarakat yang merujuk kepada melahorkan masyarakat yang berilmu atau ekonomi yang dicetuskan daripada landasan ilmu.


Persoalannya bagaimana kita boleh mencapai masyarakat yang berilmu jika kita malas membaca? Mengikut Islam, ayat pertama yang diturunkan kepada Rasul pilihan, Rasulullah s.a.w adalah berbunyi," Bacalah..." yang meminta agar umatNya membaca bagi mendapatkan ilmu. Malangnya, umat Islamlah yang ternyata kurang mencari ilmu.Yang cube diketengahkan adalah menghentam antara satu sama lain yang berbeza aliran politik, wahhal dalam Islam, Al-quran mahupun Hadis tidak pernah menyebut yang Umat Islam wajib berpolitik! Dan yang palng saya menyampah, ada orang dalam parti yang berani mendakwa, jika anda adalah parti ini, syurga sudah teryamin untuk anda! Pelikkan? Bagaimana mereka seberani begitu dalam menentukan hal-hal yang sepatutnya berada dalam tangan Allah? Kepada orang yang jahil seperti saya, saya mengetahui sangat-sangat bahawa pernah disebut oleh Rasulullah, terdapat sepuluh orang yang memang dijamin syurga oleh Allah. Maknanya, memang sah mereka akan menuju ke syurga bersesuaian dengan amalan dan taraf keimanan mereka terhadap Islam. Yang lain-lain, kita belum ada 'tiket' dan 'pass' pun.. semuanya bergantung kepada doa kita kepada Allah. Semoga Allah sentiasa mengampunkan kesalahan kita!


Saya suka membaca apa sahaja cabang ilmu. Kadang-kadang baca buku perubatan walaupun tersanggaplah.. ha ha.. mengantuk sebab ini bukannya bidang kita. Saya percaya cabang ilmu adalah luas dan tidak semestinya belajar sehingga Phd bagi membuktikan kita boleh mendapat ilmu. Sebaliknya Phd pun hanya merujuk kepakaran tertentu bagi satu atau dua bidang sahaja dan bukannya b'bijaksana' dalam semua perkara atau ilmu. Buku novel pula, saya suka sekali membaca yang menunjukkan kepakaran dalam sesuatu bidang, dan bukannya sekadar cerita cinta khayalan yang kosong.

Dalam menghasilkan novel, saya suka menekankan konsep k-novel. Saya berazam menjadikan novel saya bukan sahaja sebagai bacaan ringan diwaktu senggang, tetapi mahu menjadikan konsep novel sebagai konsep 2 dalam satu. Pertama, sebagai novel, bacaan yang merehatkan otak sebab dalam novel biasanya penulis akan fokus kepada perkara-perkara positif (kalau sayalah) supaya otak atau minda kita akan fokus kepada perkara-perkara yang juga positif. Kedua, bacaan ini juga akan memberi kita ilmu, bukan sekadar ilmu cinta tetapi juga ilmu lain yang boleh diselitkan di dalamnya.

Dalam Dimensi Cinta (disebut DC) saya fokuskan kepada beberapa ilmu baru yang mungkin kita tidak ketahui jika kita bukan seorang arkitek, pakar komputer dan seorang guru. Juga saya fokuskan dengan detail tentang tempat-tempat seperti London, Adelaide, Tasik Kenyir dan Langkawi juga. Dalam buku kedua saya memfokus kepada pilot juru terbang) saudara kembar, bidang pertanian, Toulouse, New York, Memanjat Gunung Kinabalu. (sila ke blog Cinta sikunang-kunang untuk bacaan lanjut)

Saya harapkan anda enjoy membaca DC dan akan datang (dis 2010, Cinta sikunang-kunnag) sepertimana saya enjoy menulisnya...

No comments: