Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...

Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...
Jumpa lagi...

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%
Klik pada gambar. Belian melalui 'online' untuk diskaun hebat. sehingga 4 september 2011

Ulasan Buku, Klik pada tajuk BERITA HARIAN

Facebook : Nama penuh saya. Noor Arbaiah Ismail (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je)
Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian.
Rahsia DC : klik pada tajuk Rahsia dalam DC.
Petikan : Bab 1 lihat Bab 1:Lukhman Hakim.. (keseluruhan)
Bab-bab lain, petikan bab 2, 3....

Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 Bintang:)***** Harga diskaun - 35% @karnaDya online sales. (hanya RM 12.35) SEKARANG!!


























Followers

Link kepada Info saya

Link kepada Info saya
Klik pada imej

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..
Sila klik @ gambar

Novel ketiga -Jun 2011

Novel ketiga -Jun 2011
Purnama Merindu

Gambar lokasi dalam novel.. Petikan Bab dari DC

Sila ke Facebook saya.. Lihat album : NOVEL DIMENSI CINTA-LOKASI CINTA...TQ Petikan keseluruhan Bab 1: lihat Bab Lukhman Hakim.. terdapat juga petikan bab2 lain, sila lihat petikan bab 2, 3...

DC boleh dibeli dari... dapatkan 35% diskaun melalui pesanan online KarnaDya.. RM 13.35

KARNADYA - ONLINE SALES, diskaun 20-35%

POPULAR BOOKSTORE

KUNIKURIYA,KLCC

MPH BOOKSTORE

Kedai Buku Muslim dan Minerva (jalan Tunku Abdul Rahman) diskaun 20%

BROWN BLACK BLUES,Sri Hartamas.

BARKAT STORE,Berdekatan Kamdar,Langkawi.


Popular Posts

Komentar

Grab This Widget

Tuesday, June 1, 2010

Romantik, istilah sebenarnya..

 Apabila seorang teman saya bertanya, 'hmm novel you tu sesuai tak untuk remaja?" Saya memahami sangat maksud tersurat dan tersiratnya. Segera saya menjawab,"100 % selamat" Dalam meastikan bacaan yang sesuai untuk remaja khasnya belasan tahun, tentulah ibubapa perlu memastikan bahan itu 'selamat dibaca' atau seumpamanya...

   Walaupun novel saya di bawah label orang dewasa, perkataan 'sarat dan berat itu' masih menjadi suatu 'taboo' pada saya... yang tidak suka untuk diperkatakan di mana-mana bahagian penulisan saya. Biasanya orang melihat scene itu hanya sebagai scene romantik antara suami isteri, saya tidak menilainya begitu..

   Saya terpaksa melihat perspektif penulis bukan sahaja sebagai seorang isteri dan ibu, di kedudukan sebagai seorang 'pendidik', saya amat perlu berhati-hati dalam penulisan saya. Tidak dapat membayangkan karya saya dibaca oleh pelajar saya, yang kemudiannya terpaksa membaca bab .... (tut tut )..walaupun kebanyakkan penulis tidak menulis secara direct menceritakan 'scene' begitu. Membayangkan sekiranya mama saya, autie saya (yang memang meminati novel) anak buah saya, pelajar saya membaca hasil bahagian begitu : ngeri rasanya... romantik kepada saya, tidak semestinya perlakuan di 'bilik' sahaja.


Hari ini saya tekan kamus elektronik saya, mencari definisi perkataan keramat ini..apaguna bercakap tentang sesuatu kalau kita tidak faham maksudnyakan???
Romantic dalam bahasa Inggeris terdiri daripada dua, 1 adjectif dan 1 lagi noun.
Dari segi adjectifnya bermaksud:
a) characterized by love or emotions.
b)involving in love affair
c)showing feelings of love
d)something to do with art and literature; marked with feeling...
Contoh /EG:
romantic love story... the scene looked very romantic in the moonlight.. he and so and so has romantic relationship..

Dari segi nouns, romantic bermaksud:
a) a person who shows feeling of love/emotion.
b)romantic artist...

Dari segi Bahasa Melayunya pula:
Romantik/romantis :suasana yang romantik, dikaitkan dengan percintaan..
Romantikus bermaksud: golongan yang beraliran romaktik/ seorang yang berjiwa romantik/( mamat atau minang jiwa; ini istilah sayalah)

Romantisisme (romanticism) adalah golongan aliran sastera atau seni di Eropah pada penghujung abad ke 18-19 yang menutamakan perasaan dan keindahan serta kebebasan melahirkan perasaan / isihati individu.. kalau study sejarah disebut zaman renaissance.. bermula di Itali ..kalau lupa, ala lukisan monalisa, the last supper oleh Leonardo di ser Piero da Vinci..antara yang popular..


   Jadi, romantik itu sangat subjektif sifatnya.. Ada lima pancaindera yang boleh menggambarkan situasi romantik... saya rasa pandangan mata, jelingan, senyuman, sikap ambil berat, tulisan etc dan beribu benda lain boleh menggambarkan keadaan romantik itu..   Dalam novel saya, DC ini hanya babak pandangan mata dan words yang melahirkan perasaan...

  Contohnya:
Bab  6 :    3-CERITERA PILU  page 238=-239




Wajah Suraya cemas tiba-tiba apabila melihat telefon dalam tas tangannya. Telefonnya sengaja dimatikan ketika menonton di pawagam.

“ Banyak panggilan dari kampung ni Man” Suraya cepat-cepat menelefon nama ‘rumah mak’ yang tertera.Lukhman hanya cuba mendengar dengan teliti. Dialog Kedah bersilih ganti menyukarkan dia memahami butir bicara Suraya. Yang dia tahu, nada suara Suraya menunjukkan sesuatu kecemasan berlaku.

“ Mak Su, Dia pengsan malam tadi. Kakak Su kata usahlah bimbang. Mak Su dah ok.”



Lukhman hanya mendengar setiap patah perkataan Suraya.Kalau Suraya mahu pulang ke Langkawi sekalipun, dia sanggup menemaninya.Lukhman mendiamkan diri terus. Mendengar Suraya bercerita tentang ibunya. Kata Suraya, ibunya jarang sakit.Tapi sejak sebulan dua ini kerap kali pengsan. Menurut doktor, mereka gagal mengesan sebarang penyakit serius darinya. Mungkin hanya penyakit tua, kata Suraya. Ibunya bakal berusia 68 tahun penghujung bulan depan. Mungkin bekerja kuat masa awal usia, anaknya ramai. Berbanting tulang dua kerat membesarkan zuriat agar menjadi insan berguna. Kesannya, pelbagai komplikasi di masa tua.

Suraya sebak tiba-tiba. Menyatakan sesalnya keluar dan bergembira malam itu, sedangkan keluarganya resah, cuba menghubunginya. Lukhman serba salah. Dia tahu apa yang perlu dilakukannya. Kegelisahan Suraya menjadikan dia buntu. Suraya sudah panik, tidak jelas tindakan terbaik yang perlu dilakukan sekarang.

“Man rasa beginilah Su.Man temankan Su pulang ke Langkawi. Su boleh ambil cutikan?” memujuk Su.Air mata Suraya yang berderai mencairkan hati lelakinya.

Tidak sanggup dia menyaksikan airmata Suraya tumpah lagi.Dilihat Suraya hanya mengangguk-angguk perlahan. Jelas daripada kakak Ah tadi, dia yang perlu dibimbanginya lagi. Ibunya baik sahaja, hanya tekanan darahnya yang terlalu rendah menyebabkannya pengsan, tapi alangkah bodohnya kalau menolak tawaran untuk pulang ke kampung dengan Lukhman.Tidak perlu berayat-ayat panjang lebar atau bermadah-madah lagi, Lukhman akan diperkenalkan dengan keluarga Suraya.

Lukhman memutarkan stering ke sisi jalan, segera menghubungi Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) bagi menempah dua tiket Suraya perlu ditemani di saat kesedihan begini.Hati Suraya benar-benar tersentuh dengan tindakan Lukhman. Tiada perkara lain yang benar-benar melegakan sekarang. Kalau tidak difikirkan batas agama, pasti akan dipeluknya Lukhman di saat ini. Dia sudah jadi penyelamat besar pada Suraya. Dalam fikiran Lukhman, Cuma dua perkara. Pagi-pagi esok dia perlu hubungan partner bussinessnya, uruskan beberapa perkara. Inilah untuknya berpejabat sendiri, boleh bercuti jika perlu. Lagipun Setiausahanya, Aznishah, cekap bekerja. Dia sentiasa tahu apa yang perlu diuruskan segera tanpa perlu banyak cerita. Perkara lain yang terpenting, Lukhman perlu mengadap bondanya, dia perlukan keizinan menemani Suraya ke kampung halamannya.

“ Jangan risau Su.Pagi esok Man datang ambik Su.Jam 7 pagi.” Lukhman bersuara perlahan, dipandangnya muka Suraya sedalamnya. Wajah Suraya masih manis rupanya, walaupun dalam kegelisahan. Suraya mengangguk-angguk perlahan. Diucapkan terima kasih yang sudah dilafazkannya berulang kali.

P/s : Romantik maknanya berkongsi suka & duka... sedia memberikan kelegaan kepada 'kekasih' apabila memerlukan.

page 311-312 :
   Lukhman segera membawa Suraya ke Plaza Low Yatt, memilih sebuah komputer riba yang berkamera. Berjenama Acer. Pilihan bersama-sama. Lukhman segera membayar harga komputer tersebut dan mereka segera berlalu.Segala yang berlaku memelikkan Suraya.Bagaimana pula seorang arkitek bertaraf antarabangsa seperti Lukhman tidak mempunyai komputer riba.Entah-entah ada dua tiga kepunyaannya.

“Ini untuk Su, hadiah daripada Man”bisik Lukhman perlahan.Terjawab segala persoalan di benak Suraya.

“Ini hadiah persahabatan, jangan risau.Su tak perlu rasa terhutang apa-apa.Man ikhlas”

Suraya berat hati untuk menerima hadiah yang dibeli Lukhman.

“Kalau Su tak mahu terima sebagai hadiah, anggap aje Man bayar wang pendahuluan.Boleh,” cepat-cepat Lukhman menyampuk.Dia nampak Suraya keberatan sangat menerima hadiah pemberiannya.Dia faham, pemberiannya bukan calang-calang pemberian.Bagi Lukhman,apalah sangat dengan pemberian komputer riba. Dia sanggup beri hatta nyawa sekalipun kalau perlu demi Suraya.

p/s Jika teman istimewa cukup kaya untuk menghadiahkan Laptop, mengapa tidak, romantiklah tu..

Bab 2 : Zaid Harith : page

Pagi-pagi lagi aku memasak nasi basmati.Kemudian akan aku goreng dengan perencah yang masih banyak lagi belum kucuba. Perencah yang lebih dan beras yang lebih akan kuberi kepada Elle sahaja nanti.Bau nasi goreng boleh tahan sedapnya.Dan Elle tiba pada jam hampir 9.30 pagi.


“ Sedap nasi goreng ni”

“ You puji ka sindir ni?” menyoal Elle kembali.

“ I puji you la.”

Senyum aku berbunga. Aku tahu Elle memujiku.Aku sedar tentang itu. Elle bukannya jenis yang suka menyindir. Idealis. Bercakap terus terang jika perlu. Tapi kebelakangan ini ada juga perkataannya yang menggambarkan sedikit rahsia. Entah mengapa?

Kami menghabiskan hampir beberapa jam merayau di Jalan Oxford, dari kedai ke kedai yang lain. Tersangkut hati dengan sehelai jeans Levis yang menawarkan jualan potongan harga sebanyak 50%.Dari situ, terus mensyusuri ke menaiki tub ke Talfargar Square dan ke Convern Garden. Duduk-duduk beriadah sambil menaiki kereta kuda berhias. Terasa sedikit perasaan romantik bercampur baur. Sesekali terasa bagaikan pasangan yang serasi juga. Dari sana ,kami singgah sedikit bershopping di Jubilee Market Hall. Di sana juga kita akan berjumpa berpuluh-puluh artis jalanan, pemuzik, pelukis yang mempamerkan hasil seni mereka. Tanpa sedar, angka jam menunjukkan jam lima petang.

Aku dan Elle pulang ke apartment, perlu bersiap diri untuk ke lapangan terbang untuk pulang ke Malaysia. Banyak yang kami bualkan, Cuma aku masih lagi tertanya-tanya status Elle. Ingin bertanya tapi apakah status Elle penting untuk dinilai? Dalam persahabatan, asalkan anda ikhlas, status kawan anda tidak akan memberi erti. Bujangkah dia? Isteri orang ? Suami orang? Ibu atau bapa seseorang?Janda? Atau duda tidak akan membawa apa-apa nilai bagi persahabatan sejati.

“Harap kita terus berhubung lagi Zaid” suaranya bercampur sendu.

“Tentu Elle.”

“ This is for you. For the beautiful friendship that never end. Aku hulurkan Elle pewangi Cacharel Amor Set dengan beg Summer yang dihadiahkan bersama. Kulihat matanya berkaca.

Aku sebenarnya tidak pernah melihat Elle menumpahkan airmata, tidak, walaupun sekali.Inilah kali pertamanya.

“Thanks Zaid. It’s very kind of you. Sorry, for not buying you anything! “

Di Lapangan terbang Heatrow, hatiku tiba-tiba terasa sayu. Entah mengapa?Adakah terasa sayu meninggalkan Elle yang keseorangan di London? Pada anggapanku, mungkin Elle sudah berpisah dengan suaminya lantaran dia punyai banyak masa menemaniku.Walaupun persoalan tentang status Elle tidak pernah kutanya, mungkin inilah kebenarannya.

Ketika di saat aku berangkat masuk ke pintu masuk antarabangsa, aku bersalam dengan Elle sekali lagi. Tangannya sejuk, terasa sedingin rasa dalam kalbuku, jauh di sudut dalam tubuh Adam ini. Kusempat berbisik kepadanya,

“ Kita akan bertemu lagi Elle”

“ Ya.” Sempat dia berbisik kembali.

Melihat matanya yang berkaca lagi, aku hampir tidak berdaya memandang wajah bujur sireh ini. Tapi aku pasti, aku akan kembali lagi bertemu Elle.









Pada hemat saya, romantik ini sangat subjektif sifatnya...bahasa romantis ini banyak, bahasa hati, bahasa badan (body language)sifat, sikap, words (perkataan)sms, emel, gambar etc..banyak sangat...ada orang kata, romantik ini hanya apabila 'we are saying: I love u)(I love you very much)




1 comment:

Anonymous said...

hai kak, setuju sangat yg.romantik adalah perbuatan dan kata2, not just waktu berdua di bilik.. he he..

dinna