Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...

Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...
Jumpa lagi...

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%
Klik pada gambar. Belian melalui 'online' untuk diskaun hebat. sehingga 4 september 2011

Ulasan Buku, Klik pada tajuk BERITA HARIAN

Facebook : Nama penuh saya. Noor Arbaiah Ismail (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je)
Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian.
Rahsia DC : klik pada tajuk Rahsia dalam DC.
Petikan : Bab 1 lihat Bab 1:Lukhman Hakim.. (keseluruhan)
Bab-bab lain, petikan bab 2, 3....

Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 Bintang:)***** Harga diskaun - 35% @karnaDya online sales. (hanya RM 12.35) SEKARANG!!


























Followers

Link kepada Info saya

Link kepada Info saya
Klik pada imej

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..
Sila klik @ gambar

Novel ketiga -Jun 2011

Novel ketiga -Jun 2011
Purnama Merindu

Gambar lokasi dalam novel.. Petikan Bab dari DC

Sila ke Facebook saya.. Lihat album : NOVEL DIMENSI CINTA-LOKASI CINTA...TQ Petikan keseluruhan Bab 1: lihat Bab Lukhman Hakim.. terdapat juga petikan bab2 lain, sila lihat petikan bab 2, 3...

DC boleh dibeli dari... dapatkan 35% diskaun melalui pesanan online KarnaDya.. RM 13.35

KARNADYA - ONLINE SALES, diskaun 20-35%

POPULAR BOOKSTORE

KUNIKURIYA,KLCC

MPH BOOKSTORE

Kedai Buku Muslim dan Minerva (jalan Tunku Abdul Rahman) diskaun 20%

BROWN BLACK BLUES,Sri Hartamas.

BARKAT STORE,Berdekatan Kamdar,Langkawi.


Popular Posts

Komentar

Grab This Widget

Saturday, November 7, 2009

Orang tengah atau middle man

Apabila menyebut tentang 'orang tengah' mungkin yang muda-muda ini kurang jelas maksudnya.Orang-orang lama seperti mama saya etc pasti tahu benar peranan middle man dalam masyarakat lama. Mereka ini berfungsi sebagai 'agen pencari jodoh' kepada anak-anak teruna orang. Lazimnya dalam masayarakat lama,orang tengah akan mencari jalan mengintai kehidupan 'anak-anak dara' yang mahu dijodohkan. Dia akan lihat jika gadis mempunyai pelbagai kemahiran seperti pandai memasak,menenun,menjahit dsbnya. Kalau mempunyai kemahiran,wujudlah seperti 1 + 1 atau 1 + 5 kemahiran yang berbeza.Lagi banyak skill,lagi tinggilah saham.

Dalam buku saya,saya ketengahkan sedikit peranan 'orang tengah' yang menjadi bahan gurauan, saya sebut sebagai mak long , bukanlah bermakna orang-orang di Langkawi tidak bijak,atau baik,atau berperanan sebagai orang tengah yang tidak 'pandai' menjodohkan orang, sekadar gurauan nakal,bahan 'sitara' dalam penulisan.Kalau tidak ada 'part' yang menggelikan hati,tentulah tidak akan cukup asam garamnya.bak kata perkataan biasa,tak ada ummmphhh lah pulak...

seperti yang disebut, "Masaalahnya kak,Mak Long tu, buah kelapa pun dia kata hensem baik. Calon pun dia tak kenal ..." (m/s 133

Petikan m/s116 118
“Adik tak jadi mak orang lagi, tak tahu apa perasaan mak. Nanti bila ada anak sendiri, baru la tau. Kak Ma dengaq ada cerita baru dari mak. Jurutera minyak pulak, kata Mak Long Pah dari Bayas tu.”
Suara Kak Salma sayup kedengaran di hujung gagang.
“Minyak petrol ke, minyak jagung atau jurutera minyak atar?”
Aku tergelak-gelak di hujung gagang.
“Eh budak ni, main-main pulak dia.”
Terkejut juga mendengar balasan Kak Salma. Marahkah Kak Salma dengan soalan aku. Mendengar dia ketawa di hujung suaranya, perasaanku menjadi lega. Kak Salma juga bergurau.
“Kak Ma dah cakap dengan mak, jangan la risaukan adik lagi. Nanti kalau adik dah bersedia, adik cakap dengan mak. Anyway, dah ada steady ka belum?”
“Hmm, ntah la, kak. Nak kata tak dak kawan, ada la kawan. Nak kata ada, kadang-kadang tu macam tak wujud pun.”
Itulah jawapan aku yang paling tepat apabila menggambarkan stuasi kami. Zaid dan aku.
“Kalau macam tu dengar aje nasihat kak, dik. Cari lain. Ada hampir 6 billion manusia atas muka bumi ni, buat apa nak pening-peningkan kepala?”
“Tak pa, soal mak, tak payah risau. Kak Ma settle kan nanti. Jangan risau. Mak kita tu mungkin nampak macam ortodoks tapi kalau pasai jodoh ni, dia tak kan paksa. Mana pernah ada lagi dalam keluarga yang kena kahwin paksa.”
Pengakuan Kak Salma itu melegakan aku. Hmm, bukan senang juga perkara seperti ini.
“Pasai jurutera minyak tu, dengaq cerita, hensem giler,” sambung Kak Salma.
“Kak dengaq mana? Dari mak. Cerita Mak Long Bayas tu ka? Kacak tu sama ada terbunuh atau membunuh?” jawabku, selamba. Kalau kacak betul, maknanya membunuh sebaliknya, kalau muka ‘tak ada kelas’ jadinya itulah maksud terbunuh. Rasa macam mahu ketawa berterusan di dalam hati.
“Ha’ah. Kalau tak membunuh, terbunuh la nampaknya.”
Kak Salma tentu sudah faham bahasa aku mengenai lelaki. Sudah masak barangkali dengan ayat-ayat power aku tentang kaum Adam ini.
“Kak Ma ingat tak lagi Mamat A.. Entah apa namanya tu, yang Mak Long kata kerja kat hospital. Dengaq ke cerita dia, huh, mengalahkan dia tu doktor bedah. Dah la tu, kata hensem. Ceritanya popular macam Brad Pitt. Hensem apa kalau gemuk dan pendek?”Kak Salma menyoal kembali. Masa itu aku meminta Kak Salma buat-buat bertanya di bahagian mana Mamat A itu bekerja, maka aku dan Kak Salma pun pergi ke hospital untuk menyiasat. Jadi James Bond 007 jugalah kami. Maka terbongkarlah rahsia Mak Long. Nilai moralnya di sini, cerita Mak Long dari Bayas itu tidaklah boleh dipercayai sangat. Boleh dipersoalkan juga.






Ada juga yang masih menggunakan peranan orang tengah sekarang ini seperti agensi pencari jodoh dan sebagainya,malangnya mereka tidaklah mengenali kedua-dua pihak secara terperinci... itulah perbezaan yang ketara antara orang tengah dahulu dan sekarang... malah ada 'middle man' lain yang berperanan seperti SKYPE,INTERNET, FACEBOOK,BLOGGER yang menemujodohkan orang. Apalah salahnya bertemu jodoh dengan middle man kan?

No comments: