Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...

Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...
Jumpa lagi...

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%
Klik pada gambar. Belian melalui 'online' untuk diskaun hebat. sehingga 4 september 2011

Ulasan Buku, Klik pada tajuk BERITA HARIAN

Facebook : Nama penuh saya. Noor Arbaiah Ismail (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je)
Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian.
Rahsia DC : klik pada tajuk Rahsia dalam DC.
Petikan : Bab 1 lihat Bab 1:Lukhman Hakim.. (keseluruhan)
Bab-bab lain, petikan bab 2, 3....

Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 Bintang:)***** Harga diskaun - 35% @karnaDya online sales. (hanya RM 12.35) SEKARANG!!


























Followers

Link kepada Info saya

Link kepada Info saya
Klik pada imej

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..
Sila klik @ gambar

Novel ketiga -Jun 2011

Novel ketiga -Jun 2011
Purnama Merindu

Gambar lokasi dalam novel.. Petikan Bab dari DC

Sila ke Facebook saya.. Lihat album : NOVEL DIMENSI CINTA-LOKASI CINTA...TQ Petikan keseluruhan Bab 1: lihat Bab Lukhman Hakim.. terdapat juga petikan bab2 lain, sila lihat petikan bab 2, 3...

DC boleh dibeli dari... dapatkan 35% diskaun melalui pesanan online KarnaDya.. RM 13.35

KARNADYA - ONLINE SALES, diskaun 20-35%

POPULAR BOOKSTORE

KUNIKURIYA,KLCC

MPH BOOKSTORE

Kedai Buku Muslim dan Minerva (jalan Tunku Abdul Rahman) diskaun 20%

BROWN BLACK BLUES,Sri Hartamas.

BARKAT STORE,Berdekatan Kamdar,Langkawi.


Popular Posts

Komentar

Grab This Widget

Monday, October 12, 2009

Mentaliti orang Malaysia!

Salah seorang pembaca saya adalah anak kepada seorang kawan saya masih muda,berusia 12 tahun. Saya bertanyakan ibunya apa pendapat dia setelah membaca novel.Kata ibunya "perlukan more konflik".
"maksudnya?" sebab kalau diikutkan konflik,memanglah ada konflik dalam novel seperti dalam filem, mestilah ada intro,klimaks dan penutupnya. Jadi ibunya menerangkan epada saya,anaknya suka membaca novel yang mempunyai kisah like,gadis yang tercemar,penceraian,konflik rumahtangga etc. Tergamam saya sebenarnya. Untuk budak yang baru berusia 12 tahun,perkara seperti ini sepatutnya menjadi 'satu larangan keras' kepadanya..
Konsep penulisan saya mudah,dalam hidup kita ada perkara 'putih' dan 'hitam',jadi mengapa mesti kita memilh perkara yang hitam. Menjadi seorang yang beragama,bermoral dan bertatasusila,bukanlah satu pilihan sebaliknya satu kemestian. Saya sendiri lebih suka fokuskan keada perkara-perkara positif yang boleh membina minda dan mentaliti yang positif. Ramai antara masyarakat kita sudah berjaya. Ahli perniagaan,arkitek dan sebagainya. Jadi mengapa harus kita 'merendahkan' nilai masyarakat kita kepada sesuatu yang rendah nilainya.
Adakah kita mahu,setiap kali kita membaca mengenai masyarakat,rata-ratanya hanya menilai dan menceritakan konflik masyarakat sahaja.. fokus kepada masyarakat kita yang berpenyakit,rendah nilai sosial agamamya, liar,lari dari rumah dan sebagainya. Ibaratnya kita melihat seseorang,kalau minda kita disetkan bagi mencari nilai positif yang terdapat kepada orang tersebut,saya pasti kita akan dapat menilai 100000000 kebaikan daripadanya, sebaliknya kalau 'mind setting' kita hanya fokus kepada keburukan orang itu,maka akan nampaklah kepada kita pelbagai kelemahannya. contoh, ada sebutir jerawatlah,kening sengetlah etc.. padahal mungkin orang tersebut, baik hati, peramah,pandai memasak etc.. jadi, kita perlu mengubah mentaliti kita, kedua mata perlu memandang kepada nilai positif...yang dizahirkan, telinga perlu peka kepada nilai positif yang dipertuturkan oleh orang lain, hati perlu dilapangkan bagi melihat apa sahaja nilai yang dizahirkan, barulah diri kita akan tenang, dan dapat menyerap segala bentuk aura positif di sekeliling kita...
Bagi saya, saya suka membaca nilai yang positif sahaja, mengapa seorang lain boleh berjaya. apa prinsipnya,bagaimana dia menghadapi masalah... saya tidak akan membaca buku atau melihat filem sekadar mahu melihat mat rempit,atau bohjan,bohsia atau gadis liar, sebab setiap hari pun kita sudah disajikan dengan cerita2 begitu baik di media cetak mahu pun elektronik...
Ayuhlah,sebelum kita menukar pandangan orang lain kepada kita, kita tukarlah diri kita terlebih dahulu.. Mentaliti kita juga wajib diubah...

No comments: