Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...

Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...
Jumpa lagi...

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%
Klik pada gambar. Belian melalui 'online' untuk diskaun hebat. sehingga 4 september 2011

Ulasan Buku, Klik pada tajuk BERITA HARIAN

Facebook : Nama penuh saya. Noor Arbaiah Ismail (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je)
Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian.
Rahsia DC : klik pada tajuk Rahsia dalam DC.
Petikan : Bab 1 lihat Bab 1:Lukhman Hakim.. (keseluruhan)
Bab-bab lain, petikan bab 2, 3....

Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 Bintang:)***** Harga diskaun - 35% @karnaDya online sales. (hanya RM 12.35) SEKARANG!!


























Followers

Link kepada Info saya

Link kepada Info saya
Klik pada imej

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..
Sila klik @ gambar

Novel ketiga -Jun 2011

Novel ketiga -Jun 2011
Purnama Merindu

Gambar lokasi dalam novel.. Petikan Bab dari DC

Sila ke Facebook saya.. Lihat album : NOVEL DIMENSI CINTA-LOKASI CINTA...TQ Petikan keseluruhan Bab 1: lihat Bab Lukhman Hakim.. terdapat juga petikan bab2 lain, sila lihat petikan bab 2, 3...

DC boleh dibeli dari... dapatkan 35% diskaun melalui pesanan online KarnaDya.. RM 13.35

KARNADYA - ONLINE SALES, diskaun 20-35%

POPULAR BOOKSTORE

KUNIKURIYA,KLCC

MPH BOOKSTORE

Kedai Buku Muslim dan Minerva (jalan Tunku Abdul Rahman) diskaun 20%

BROWN BLACK BLUES,Sri Hartamas.

BARKAT STORE,Berdekatan Kamdar,Langkawi.


Popular Posts

Komentar

Grab This Widget

Wednesday, October 7, 2009

Nostalgia & Terima kasih Aznishah!



Tulisan mesin taip..



Cerpen lama...



Cerpen lama...

Sejak kecil memang saya suka mengarang,semasa di sekolah rendah,selalu saya menulis pantun dan menghantar ke majalah yang sudah saya lupa tajuknya...walaupun imbalannya hanyalah T-shirt,sticker yang pelbagai,tapi kegembiraan mendapat pelbagai barangan pada masa itu tidak tercerita... apatah lagi apabila dapat membaca hasil nukilan sendiri dalam majalah... oooii bestnya..

Apabila menginjak dewasa (actually remaja) saya menulis ke majalah setelah melihat kakak seorang rakan saya yang menghantar cerpen ke majalah dan disiarkan.. keseronokan kawan saya menunjukkan kami cerpen dan majalah tersebut menjadi satu inspirasi yang tidak dapat digambarkan... ialah,tentu bagai tidak percaya melihat tulisan sendiri di majalahkan?

Saya menahan keinginan menulis sehinggalah berusia 16 tahun.. (sebenarnya tidak juga pandai menulis pun karangan yang panjang-panjang..) Disebabkan saya rajin membaca novel sejak dahulu.. (saya boleh habiskan 1-2 novel pada satu hari,disebabkan tinggal di asrama,banyak masa lapang... sebab tidak perlu membantu mama memasak dll)saya, akhirnya dapat menulis dan menghantar cerpen pertama ke majalah... dua bulan selepas itu,karya saya disiarkan..pada masa itu saya menggunakan nama penuh saya... melompat-lompat melihat hasil tulisan di dada majalah... malangnya sekadar seronok melihat hasil sendiri..tiada 1 sen pun bayaran yang diberi..hmm..

Hobi menulis kadangkala terhenti juga sebab menggunakan mesin taip biasa,bukan komputer seperti sekarang..naik lenguh dan kematu tangan menekan keyboard yang keras.. dan bunyinya bising... tik tik tik tok... bersilih ganti..kalau malam seram juga bunyinya,maklumlah suasana sudahlah sunyi,dan mesin berbunyi pula...Beberapa kali tersiar,ada masanya tidak sempat melihat hasil karya pun sebab apabila cerpen disiarkan tiada pun penulis diberitahu apatah lagi dibayar....jadi,banyak hasil yang tidak diketahui sama ada disiarkan atau dibakul sampahkan.. ha ha.. lagi pun pada masa itu mesin fotostat tidaklah semudah sekarang..ada masanya saya menaip menggunakan karbon copy supaya saya boleh menyimpan salinannya..

Penggunaan mesin taip menjadikan anda tidak boleh melakukan kesilapan,kalau silap,potong sahaja perkataan itu dan taip perkataan baru...

Salah satu cerpen saya saya jumpa dalam majalah Keluarga di Perpustakaan Tun Sri Lanag,jadi saya pun fosostat untuk simpanan sendiri..Tajuknya,Hati-hati yang retak... mungkin saya akan jadikan novel saya kelak,projek yang ke 100000000000 mungkin... dan wataknya,apa lagi kalau bukan Lukhman dan Suraya.. entah mengapa,nama-nama ini sudah menjadi sebati dengan saya sejak dahulu lagi.Dek kerana tidak ada imbalan saguhati pun yang diberi,minat penulisan saya pun terhentilah... sehinggalah saya ke Pesta Buku bersama Aznishah..

Semasa bersama Aznishah ke Pesta Buku,saya telah membeli sebuah buku yang menjadi inspirasi saya... balik sahaja daripada pesta buku,saya terus menulis bab 1-2 (actually tidaklah lengkap seperti yang tertulis dalam bab 1 dan 2 sekarang)Saya beri kepada Aznishah,saya minta dia membuat penilaian jujur adakah saya boleh menulis?Sekiranya kawan sendiri pun rasa tidak seronok membaca,tentulah teruk sangat karangan tersebut..dan setiausaha saya meluluskan tulisan itu.. Katanya okay... saya mesti tulis dan tulis... selepas itu saya test pulak (bab 1-4) kepada murid2 saya... dan mereka kata,okay.. teruskan cikgu.. sekali lagi terima kasih kepada mereka, Yap Wai Meng,Nur Amirah,Nur Jannah,Zainuddin,Zaid,Nor Asyida,Raesah,Nor Asqikin dan Syamir Akif. Tanpa mereka, Dimenci Cinta,tentulah tidak akan terhasil...

Setahun saya ambil untuk melengkapkan cerita ini,dan saya bersetuju dengan Kak Aina Emir yang mengatakan dalam bengkel KarnaDya,"ketika menulis,kita mesti menjadi seperti watak-watak dalam novel..bercakap seperti polan dan sipolan dll"

Saya harapkan anda juga enjoy membacanya sepertimana saya enjoy mengisahkan setiap bait perkataan...

1 comment:

Anonymous said...

as salam,anda telah berjaya menghasilkan novel yang berkualiti,ilmiah dalam masa yang sama pembaca dapat menambah pelbagai ilmu. Briliant.Syabas.K Nor bangga sekali dengan adik Kak Nor ni.Tahniah.

Kak Noriyah