Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...

Terima kasih atas lawatan anda ke blog ini...
Jumpa lagi...

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%

KARNADYA ONLINE ; dISKAUN SEHINGGA 40%
Klik pada gambar. Belian melalui 'online' untuk diskaun hebat. sehingga 4 september 2011

Ulasan Buku, Klik pada tajuk BERITA HARIAN

Facebook : Nama penuh saya. Noor Arbaiah Ismail (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je)
Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian.
Rahsia DC : klik pada tajuk Rahsia dalam DC.
Petikan : Bab 1 lihat Bab 1:Lukhman Hakim.. (keseluruhan)
Bab-bab lain, petikan bab 2, 3....

Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 Bintang:)***** Harga diskaun - 35% @karnaDya online sales. (hanya RM 12.35) SEKARANG!!


























Followers

Link kepada Info saya

Link kepada Info saya
Klik pada imej

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..

Link kepada Novel Cinta Sikunang-Kunang..
Sila klik @ gambar

Novel ketiga -Jun 2011

Novel ketiga -Jun 2011
Purnama Merindu

Gambar lokasi dalam novel.. Petikan Bab dari DC

Sila ke Facebook saya.. Lihat album : NOVEL DIMENSI CINTA-LOKASI CINTA...TQ Petikan keseluruhan Bab 1: lihat Bab Lukhman Hakim.. terdapat juga petikan bab2 lain, sila lihat petikan bab 2, 3...

DC boleh dibeli dari... dapatkan 35% diskaun melalui pesanan online KarnaDya.. RM 13.35

KARNADYA - ONLINE SALES, diskaun 20-35%

POPULAR BOOKSTORE

KUNIKURIYA,KLCC

MPH BOOKSTORE

Kedai Buku Muslim dan Minerva (jalan Tunku Abdul Rahman) diskaun 20%

BROWN BLACK BLUES,Sri Hartamas.

BARKAT STORE,Berdekatan Kamdar,Langkawi.


Popular Posts

Komentar

Grab This Widget

Sunday, January 3, 2010

Dikritik,bersediakan anda?

Saya terbaca di harian metro,bunyinya menarik,"Jika anda tidak bersedia dikritik,jangan lakukan apa-apa pun..." malangnya saya sudah lupa siapakah yang quote kata-kata itu. Menarik bunyinyakan. Jadi apabila mula saya menulis,kita perlu bersedia mendengar 1001 kata-kata yang macam-macam,mostly ramai yang mengkritik,ada sahaja yang mencungkil kelemahan penulisan anda. Dan actually,lebih mudah mencari kelemahan berbanding kelebihan... (macam melihat orang memakai pakaian,lebih mudah melihat apa yang tidak menarik disebalik yang menarik @ makanan, lebih mudah komen apa yang tidak sedap dirasa berbanding kalau disuruh memasak sendiri,yang belum tentu sesedap makanan yang dirasa- walaupun ada sendiri komen makanan itu kurang sedap - dapat maksudnya kan)
Mengikut penulis lama, yang penting,jangan jadikan kritikan sebagai pelemah semangat anda!Sidney Sheldon,A.Samad Said etc,semuanya pun dikritik. Even yang menjadi Sasterawan Negara pun dikritik. Sama seperti kita menonton filem,kritik bukan main lagi padahal kita sendiri tidak pernah belajar pasal filem. Semua benda kita akan kritik,skrip,angel filem,pelakon etc... macam kita yang lebih terrer daripada pengarah,pelakon etc.. jadi kalau dikritik mengenai penulisan saya,biasalah... kadangkala yang mengkritik belum pun menulis sesuku buku.. he he (jangan mare)
Banyak blog yang saya baca,kadang-kadang kritikan terhadap buku-buku pelbagai penulis itu keterlaluan. Nampaknya hanya menyebut tentang kelemahan sahaja. Sepatutnya berdasarkan pengetahuan kawan saya,mengikut subjek 'kritikan sastera' yang dia pelajari,kritikan sepatutnya seimbang daripada sudut kebaikan (pro) dan kontas. Ada dua elemen yang mesti dikaji,tak de la berat sebelah macam buku/novel tu teruk sangat. Pada hemat saya,penerbit yang menerbitkan sesebuah buku tentulah mengkaji dengan terperinci sebelum menerbitkan sesebuah buku,kalau tidak bagus,mereka pun tentu tidak akan terbitkan sebab tiada pihak yang mahu rugi.
Di Barat lain ceritanya,kadangkala kritikan menjadi pelaris filem. Berbalik kepada perenggan satu,jadi menerima kritikan adalah perkara biasa. Macam memasak juga,yang suka pedas,akan beri komen,tambahkan cili. Yang suka masam,minta ditambah asam,yang suka manis,minta tambahkan gula. Yang suka masim,minta tambahkan garam,akhirnya,makanan pun tak boleh dimakan lagi.
Saya! Saya suka dengan citarasa sendiri. Sukar untuk memenuhi citarasa semua orang.Ada begini,begitu, begini + begitu,jadi kita yang pening... kalau cuma memenuhi permintaan semua orang. Pada saya,kalau anda sukakan pedas yang berbeza citarasanya,atau garam yang berlebihan,gula yang manis sangat,atau masam yang mencuka,kenalah tulis buku anda sendiri.. he he he.

2 comments:

YANG GAMBI said...

Salam Nura, menerima kritikan dengan hati yang terbuka, bukan hanya kepada penulis macam saudari, malah artis, penyanyi, waima pemimpin sekali pun.......

Sebagai seorang penulis terkenal macam anda, seharusnya menerima seadanya untuk memajukan lagi karya anda di masa akan datang...

Nora Isma Fuad said...

waalaikum salam,saudari gambi, menerima kritikan dengan hati yang terbuka insya-Allah,sentiasa dibukakan hati...

melihat perkataan penulis terkenal membuatkan saya tersenyum sumbing,penulis yang baru menulis,iya,terkenal belumlah lagi.. menerimanya sebagai satu doa,aminnn